Retreat klaar & what next!

Hola,

Waar ga ik eens beginnen, ik ben nog helemaal niet zolang weg maar het voelt wel echt zo haha. ik heb weer van alles meegemaakt en zal weer eens beginnen aan mijn volgende blog. Ik wil dit keer beginnen met iets wat heel duidelijk omhoog kwam toen ik zat te ontbijten in een hotel, een hotel waar ik geslapen heb omdat mijn vlucht al weg was. Ik vroeg om een papiertje om het even op te schrijven;

Het is zo mooi om te mogen ervaren dat ook al zijn er momenten die minder fijn of even negatief zijn er toch iets moois of fijns eruit te halen. Alles brengt je verder op je pad.. tuurlijk is het soms even flink balen en mogen de emoties eruit komen, heerlijk zelfs soms even huilen dat lucht bij mij altijd wel op. Soms is het goed terug te kijken en te denken wat heb ik hier nu allemaal van geleerd of zijn mij duidelijker geworden, i.p.v. alleen maar de minder leuke dingen vast te houden. Ik ben er achter dat yoga doorzetten is ( omdat ik een stijve hark ben) maar het je echt wel veel meer brengt dan alleen maar een paar oefeningen. Dit ga ik dan ook zeker oppakken als ik thuis op Bonaire ben om meer te doen. Ik weet ook dat Bonaire echt nu mijn thuis is op dit moment en ik enorm veel zin heb om er weer terug naar toe te gaan. 2 mooie dingen die duidelijk zijn. Soms is het goed om ook te denken het zal op dit moment wel zo moeten zijn, dat je een vlucht mist, of even gevoelens voelt die er een tijd niet waren, en ook dit is wat je verder helpt. Je over dingen heen zetten, oplossen en positief blijven en er uit eindelijk sterker door te worden. Dat geeft dan z’n trots en dankbaar gevoel, heerlijk is dat!!

Retreat; de eerste week zat erop, wat een geweldige groep meiden waren dat. Ook al was ik er soms even niet bij met mijn gedachten doordat er constant Engels werd gesproken, de energie was altijd goed en fijn. We hebben lol gehad, we hebben samen gehuild, geknuffeld, gedanst, verhalen gedeelte en nog zoveel meer. Ook iedere maaltijd samen mogen nuttige, dit was echt goed elke dag weer. Heerlijk om elke dag aan te mogen schuiven en er hele mooie creaties aan vegan eten voor je klaar staat, al hebben we allemaal wel een moment gehad van we willen iets slechts eten; zoals chips of chocola haha. De luxe ga ik wel missen, elke dag eten dat klaar gemaakt word, kamers die schoon worden gemaakt en altijd weer alles fris nieuw is gebracht, was top geregeld. En niet te vergeten een prachtige villa midden in de natuur!

Buiten dat zijn mijn gevoelens op en neer gingen, ik denk dat dat ook wel hoort bij een retreat. Meestal was het een grote fijne groep, maar ik had ook mijn momenten dat ik mezelf even alleen voelde. Heel de dag Engels is vermoeiend haha, en dan ook nog gewoon de uitdagingen die ik zelf alleen kan overwinnen, maar wat ging het goed en ben ik mega trots op mezelf. Ook met de yoga, in het begin dacht ik echt jeetje wat ben ik een stijve hark en moet dit nou echt leuk zijn 2x op een dag. Geef het tijd co; en inderdaad beetje bij beetje voelde ik al verschil komen en steeds meer ademruimte in de oefeningen die we deden. Soms is het goed dingen door te zetten en dit gaat er een worden. Het is niet alleen de oefeningen maar voor zoveel meer, juiste energie in je lichaam, goede ademhaling, lichaam die steeds soepeler word waardoor je minder fysieke klachten ervaart en je met alles in je leven meer profijt van hebt.

Buiten de yoga en workshops zoals bijv. chakra’s, ayurveda zijn we ook nog op excursies geweest; een boottocht met snorkelen en een boottocht met hiken langs de watervallen waar ik nog van een klif ben gesprongen. Het hike was in een ander plaatsje; Quimixto Beide eindigde we de dagen op de het strand. Het was echt zo mooi echt van die bounty strandjes en omringd door bergen vol met groene natuur een van de strandjes heette; Boca de tomatlan. Ik heb echt heerlijk rond gekeken en echt genoten van alles. We zagen onderweg ook nog een grote zeehond die lekker aan het chillen was, echt vet!

Tijdens ons retreat kreeg je ook een massage, omdat ik langer bleef en iemand niet op kwam dagen heb ik heerlijk 3x een massage gehad. prima mij hoor je niet klagen haha. Maandags hadden we een sountbad/yoga nidra; ik had er nog nooit van gehoord, maar wat is dat heerlijk. Je gaat heerlijk liggen en iemand verteld een soort van meditatie verhaal en er word door iemand anders tussentijds met allerlei instrumenten muziek gemaakt, ik was ver weg en het ontspant je echt! En op vrijdag een cacao ceremonie. Ik heb bij Livia al wel een cacao gehad bij de vrouwen cirkel om je hart chakra te openen, maar nog nooit een ceremonie. In begin deed het weinig met mij maar na mate ik er echt voor ging en met mijn gedachten langs heel mijn reis ging, voelde ik de liefde en emotie omhoog komen. er werd muziek gemaakt en gezongen. Achteraf gingen we als groep allemaal vertellen wat die week met je had gedaan. Ik kan je zeggen er zijn veel tranen gevallen en veel geknuffeld. Einde van de eerste week zat erop. Een week waarbij je echt energie krijgt, maar ook waar je veel energie inlevert en je dagen echt gewoon gesloopt was. Iedereen ging vaak ook ‘s middags even een dutje doen of ergens in de mooie groene natuur een plekje opzoeken om te mediteren chillen of te schrijven. Ik voelde heel de week ik vind het goed zo, iedereen had 1 week geboekt behalve ik. Ik hoorde dat de 2e week precies het zelfde is maar dan met een andere groep. Dit voelde meteen al niet goed, geen idee waarom maar dat gevoel was er heel sterk. Ik had om een refund gevraagd, maar in geen mogelijkheid wilde ze daar aan mee werken. Ik vond mezelf zo openstellen voor een groep genoeg. Ik ben toch begonnen aan mijn 2e week en mezelf gezegd co wie weet word dit wel gewoon net zo fijn en mooi! Zomaar $1000 dollar laten schieten is wel heel veel geld.

2e week retreat; zaterdag ben ik even lekker alleen op pad gegaan, zodat hun alles weer gereed kunnen maken en schoonmaken en ik einde van de dag weer terug kon in mijn villa. Ik was naar een brug gegaan die door de bergen heen loopt Jorrulo Bridge. Super mooi uitzicht en er even heerlijk rond gewandeld. Uiteindelijk nog mogen genieten in het zwembad, met een uitzicht waar je u tegen zegt. Ik lag er en nog een andere jongen uit canada, even gezellig mee gekletst en uiteindelijk samen met nog een groep met z’n safari kar terug gebracht naar de stad. Ready voor de nieuwe mensen te ontmoeten die inmiddels gearriveerd waren. Oké, misschien gaf ik ze al geen kans maar wat was het anders, de energie de warmte, ik voelde het totaal niet met de nieuwe groep. We gingen de eerste nacht in en de 2e, ik kon echt niet goed slapen, er werd gesnurkt mijn oude gevoelens kwamen omhoog en alles in mij wilde weg. Co; kop op misschien leer je hiervan! Nu niet opgeven. Geloof me ik heb echt veel geprobeerd en positief gebleven, maar het was genoeg. Dinsdag besloot ik even lekker de stad in te gaan en voelen wat wil ik nu.. dat is deze dag heel mooi afsluiten met mijn laatste massage, yoga en nog een andere sountbad en te kiezen om door te gaan naar mijn volgende bestemming. Maar  niet alleen dat maar ook om mijn ticket eerder terug naar huis te boeken( kom ik zo op terug😉). Er viel veel van mij af, en ik heb het die dag echt nog als fijn mogen ervaren, en die nacht ook goed geslapen, trots! Woensdag was iedereen na de hike en heb ik heerlijk met een muziekje op de achtergrond mijn tas ingepakt en nog even genoten van de prachtige omgeving.

Volgende bestemming; Chiapas wat zuidelijker van Mexico Tuxtla Gutierrez à San Cristobal.  Om 15:00 werd ik door een taxi opgehaald om naar de airport gebracht te worden. Ik kwam aan en zag al vrij snel dat er vertraging was, eerst 30 min, toen werd het steeds meer tot uiteindelijk 2 uur. Opzich niet erg maar wel als je nog een vlucht erachter aan hebt haha. ik vloog via Mexico City naar mijn eind bestemming. Oké, chill co komt vast goed, ik in het vliegtuig meteen gevraag hoe of wat i.v.m. volgende vlucht. Nee mevrouw in het gebrekkig Engels, die wacht op u en nog meer mensen die door vliegen, pfieeeuwww. Nou eenmaal aangekomen in Mexico-city als een malle gerend naar de volgende gate en wat denk je; WEG! Oke, rustig blijven wat gaan we doen. Bagage ophalen, maar omdat het een dubbele vlucht was kwam hij niet op de band. Ik hulp gezocht en na een tijdje mijn bagage terug gevonden, waar wel mijn  slotje er helemaal afgebroken was, gelukkig was er niks uit!

Ik naar de supervisor, wat nu.. ik wist al dat er geen andere vluchten meer gingen die dag. Ik kreeg de mededeling u verblijft in dit hotel en morgen avond 20:35 gaat uw volgende vlucht, grrr! Let it go en het is wat het is, dan nog maar een dagje genieten van Mexico-city!

Volgende dag naar het historisch centrum gegaan, super leuk dit nog even gezien te hebben en nog een klein beetje geshopt. Dit is zo iets van misschien moest het wel zo lopen en pak ik dit nu nog even mee. Ik kreeg al snel een mail dat mijn vlucht weer 2 uur vertraagd is, toen dacht ik wel pff waarom. Dat zou betekenen dat ik pas midden in de nacht aankom op mijn volgende bestemming. Naar een paar korte nachtjes had ik daar weinig zin in, maaaaar jaja daar komt ie weer; je kan er niks aan doen dus deal ermee en let it go😉. Ik had uiteindelijk nog een voucher kunnen regelen om in een vreet schuur te mogen eten op de kosten van Viva aerobus; de vlucht maatschappij. Met dingen regelen heb ik de app translate vaak gebruikt, wat ben ik daar blij mee! Ze spreken allemaal niet zo goed Engels. Oké, ik alles lekker rustig aan de gedaan, nog even in het hotel gezeten, en rustig mijn backpack ingecheckt met het idee 22:17 gaat pas mijn vlucht, ik bleef het elke keer checken want je weet maar nooit. In het restaurant Wings eten besteld en net begonnen met eten, dacht toch nog even checken. Zie ik opeens ON TIME! Haha dat meen je niet, ik moest nog door de douane omdat er anders geen mogelijkheid was voor het eten. Het was 19:55 toen ik dit realiseerde en om 20:00 was het boarden. Ik snel 3 happen eten naar binnen gedouwd en als een malle gerend naar de douane en gate. Ik heb echt gerend of mijn leven er vanaf hing en ik was net op tijd! Eenmaal dat ik in het vliegtuig zat moest ik er in mijn eentje toch echt even om lachen. Aangekomen in Tuxtla Gutierrez een taxi kunnen krijgen naar mijn verblijf voor die nacht en was om 00:00 gearriveerd en ben heerlijk in slaap gevallen.

Inmiddels ben ik al een beetje door het stadje heen gelopen en is het echt een knus en mooi dorpje. Even een koffietje gedaan en wat boodschapjes gehaald. 12:00 uitchecken van mijn kamer en door naar mijn volgende hotel waar ik voor 3 nachten zal blijven. Daar kan ik pas 15:00 terecht over iets meer dan een uur, dus dacht dan maar even mijn blog schrijven!

Nog even terug te komen op dat ik eerder mijn ticket terug naar huis neem. Ik had een ticket naar Costa Rica; maar ik merk dat covid er nog steeds is en het reizen het niet gemakkelijker maakt heb ik om een refund gevraagd; of ik deze terug krijg is nog maar de vraag haha, weinig respons vanuit Avianca. Er zijn onverwachts meer kosten bij gekomen en andere dingen die mij de keuze hebben doen maken voor nu Mexico mooi af te sluiten en lekker terug naar Bonaire te gaan. Met heel veel tips en ervaringen die ik mee neem voor mijn volgende reis. Want zodra dat kan ga ik dat zeker doen, misschien niet alleen maar met iemand samen, ik ben echt benieuwd naar nog zoveel meer van de wereld! Ik ga via Nederland terug, als ik vanuit Mexico terug wil komen zonder vaccinatie is een hele uitdaging. Dus lieve mensen in Nederland jullie zijn nog niet van mij af!

Ik ga deze laatste dagen echt goed benutten. Ik voel soms dat ik niet alles uit mijn reis heb kunnen halen, wat ik had gewild. Dit is oké, ik laat dat nu los en ga deze laatste dagen echt flink genieten en nog nieuwe dingen ontdekken, bekijken en meemaken. Ik neem zoveel tips en ervaringen mee naar huis dat pakt niemand mij meer af. Mijn grootste leer punt betreft reizen; neeeeeem niet te veel mee, ik ga volgende keer alleen met handbagage. Dit scheelt veel geld en gesjouw, je hebt echt zo weinig nodig!

Oké, nog niet het einde maar wel het einde inzicht! Tot mijn volgende blog, waar mijn laatste verhalen in komen te staan van mijn reis in Mexico.